U Srednjoj strukovnoj školi Tomislavgrad će se 11. 04. 2018. godine u kabinetu računalstva, sa početkom u 9 sati, održati testiranje 46 učenika rođenih 2002. godine. Istraživanje provodi Agencija za predškolsko, osnovno i srednje obrazovanje BiH, u sklopu Međunarodne procjene učeničkih postignuća, PISA 2018.
Organizacija za ekonomsku suradnju i razvoj (OECD) pokrenula je 1997. godine ovo najveće obrazovno istraživanje na svijetu u kojemu je dosad sudjelovalo više od milijun učenika. Prvi puta ovom istraživanju se pridružuje i Bosna i Hercegovina. U njemu će sudjelovati oko 7.000 učenika iz 70 škola Republike Srpske, pet škola Brčko distrikta BiH i 138 škola Federacije BiH.
PISA istraživanja provode se u trogodišnjim ciklusima, a cilj im je pomoći zemljama sudionicama kod donošenja strateških odluka iz oblasti obrazovanja na temelju empirijskih, statističkih podataka o postignućima učenika. Drugim riječima, PISA ukazuje na slabosti u obrazovnim sustavima te naznačuje u kom pravcu trebamo djelovati kako bi se te slabosti otklonile, a obrazovanje jedne države unaprijedilo. Rezultati učenika i škola ne procjenjuju se pojedinačno, već se prikazuju kao cjelokupna postignuća učenika na razini zemlje.
Osim što je istraživanje obimno, ono nije bazirano na nastavnim planovima i programima i reprodukciji usvojenih znanja, nego je u prvom redu usmjereno na procjenu sposobnosti učenika za promišljanja, zaključivanja te primjenu znanja i vještina na stvarne životne probleme.
PISA je akronim od Programme for International Student Assessment, odnosno Programa međunarodnog ispitivanja znanja i vještina petnaestogodišnjih učenika. Zbog sve veće potrebe za međunarodno usporedivim podacima o kvaliteti obrazovnih sustava i postignućima učenika
Glavna obilježja PISA-e su:
- usmjerenost na obrazovnu politiku – PISA povezuje podatke o učeničkim postignućima s podacima o pozadinskom kontekstu učenika (obiteljskom porijeklu, socioekonomskom statusu i dr.), stavovima učenika te s ključnim čimbenicima koji oblikuju njihovo učenje u školi i izvan nje kako bi se naglasile razlike u postignuću i identificirale karakteristike uspješnih učenika, škola i obrazovnih sustava
- inovativni koncept “pismenosti” – odnosi se na sposobnost učenika da primijene znanja i vještine iz ključnih predmetnih područja i da analiziraju, logički zaključuju i djelotvorno komuniciraju kod postavljanja, rješavanja i interpretiranja problema u različitim situacijama
- važnost cjeloživotnog učenja – PISA nije ograničena samo na ispitivanje učeničkih kurikularnih i međukurikularnih kompetencija, već od njih traži i podatke o njihovoj motivaciji za učenje i strategijama učenja
- redovito praćenje kroz trogodišnje vremenske cikluse što zemljama sudionicama omogućava praćenje napretka u postizanju ključnih obrazovnih ciljeva
- velika geografska pokrivenost, s 34 zemlje članice OECD-a i s više od 30 zemalja partnerica, što čini gotovo 90% svjetskog gospodarstva mjereno po ekonomskoj moći