Srednja strukovna škola Tomislavgrad sudjeluje u projektu PRO-Budućnost “Mirovno obrazovanje”, koji provodi Catholic Relief Services (CRS) s partnerima: Caritasom BiH, Institutom za razvoj mladih KULT, Forumom građana Tuzla (FGT) i Helsinškim parlamentom građana Banjaluka (hCA). Projekt se provodi u više od 70 lokalnih zajednica u Bosni i Hercegovini, a njegov cilj je promoviranje mira, tolerancije i razumijevanja među građanima te izgradnja boljeg društva. Učenici naše škole sudjeluju u nizu radionica koje se bave različitim aspektima izgradnje mira.
Do sada su učenici odradili četiri radionice, a najnovija je bila: “Kreativna radionica na temu: Kultura mira i promocija važnosti mira”. Radionica se sastojala od nekoliko dijelova.
U prvom dijelu radionice, učenici su razgovarali o važnosti mira i načinima promicanja mira unutar svojih zajednica, škole i šire. Istaknuta je i uloga kulture mira u promoviranju društvene kohezije, smanjenju sukoba i nasilja te stvaranju okruženja u kojem pojedinci mogu napredovati. Učenici su također razmotrili različite načine na koje mogu djelovati kao promicatelji mira u svakodnevnom životu.
Drugi dio radionice bio je posvećen istraživanju simbola mira. Učenici su proučavali različite simbole mira i njihova značenja, s posebnim naglaskom na priču o papirnatim ždralovima i djevojčici Sadako Sasaki iz Hirošime. Legenda o 1000 papirnatih ždralova, koja je povezana s ispunjenjem želja, postala je simbol mira i nade. Priča o Sadako i njezinoj borbi protiv leukemije inspirira ljude širom svijeta na promicanje mira.
Treći dio radionice uključivao je pregled radova drugih škola koje sudjeluju u projektu, kako bi učenici mogli usporediti i razmijeniti ideje te se nadahnuti radom svojih vršnjaka.
Četvrti dio radionice bio je kreiranje digitalnog kolaža na temu mira i korištenje alata za generiranje slika. Učenici su prvo radili na stvaranju vizualnih prikaza svojih ideja o miru, koristeći različite public domain slike. Nakon toga koristi su alat za generiranje slika pokretan umjetnom inteligencijom (AI). Alat funkcionira na način da traži kratke tekstualne opise ili upute, te zatim generira vizualni prikaz koji odgovara danom opisu. Ovaj kreativni pristup omogućio je učenicima da generiraju prilagođene slike na temelju svojih ideja i preferencija te da ožive svoje vizije mira.
Sudjelovanje u projektu “Mirovno obrazovanje” pruža učenicima Srednje strukovne škole Tomislavgrad priliku da razvijaju svoje vještine, šire svoja znanja o važnosti mira i kulture mira te aktivno doprinose izgradnji boljeg društva u Bosni i Hercegovini. Kroz radionice i različite aktivnosti učenici uče kako promicati mir, razumijevanje i toleranciju te kako biti pokretači pozitivnih promjena u svojim zajednicama.
Legenda o 1000 papirnatih ždralova
Priča o Sadako Sasaki počinje 1945. godine, kada je Hirošima pogođena atomskom bombom. Sadako je tada imala samo dvije godine. Preživjela je eksploziju, ali posljedice radijacije nastavile su utjecati na njezin život. Deset godina kasnije, 1955., Sadako je dijagnosticirana s leukemijom, često nazivanom “atomskom bolešću” zbog povezanosti s radijacijom. Tada je bila učenica šestog razreda i strastvena trkačica. Bolest ju je prisilila na boravak u bolnici, gdje je provodila dane boreći se protiv svoje dijagnoze.
Jednog dana, Sadako je posjetila njezina najbolja prijateljica Chizuko, koja joj je ispričala staru japansku legendu o tisuću origami ždralova. Legenda kaže da će onome tko uspije napraviti tisuću origami ždralova biti ispunjena jedna želja. Sadako se odlučila posvetiti izradi tih ždralova, nadajući se da će joj to donijeti zdravlje i sretan život. Sadako je marljivo radila na izradi ždralova od papira, koristeći sve materijale koji su joj bili dostupni – papire iz bolničkih časopisa, omote lijekova i čak i omote bombona koje su joj donosili posjetitelji.
Njezina upornost i strpljenje nadahnjivali su sve oko nje, uključujući i druge pacijente u bolnici. Kako je vrijeme prolazilo, njezina kolekcija ždralova rasla je, a s njom i njezina nada. Nažalost, nakon što je napravila 644 ždralova, Sadako je preminula 25. listopada 1955., u dobi od 12 godina. Njezini prijatelji, obitelj i školski kolege nastavili su njezinu misiju i dovršili izradu preostalih ždralova. Tisuću ždralova je kasnije postalo simbolom mira i nade, a Sadakina priča se proširila diljem svijeta.
Njezina upornost i neustrašivost u borbi s bolešću nadahnula je mnoge druge koji se suočavaju s teškim životnim izazovima. Škole i organizacije diljem svijeta organiziraju događaje i radionice o izradi origami ždralova kako bi podigli svijest o važnosti mira i nenasilja. Sadakina priča prešla je granice zemalja i kultura, postajući univerzalna priča o nadi, hrabrosti i ljubavi. Njezin duh živi kroz sve one koji se i dalje bore za mir, s nadom da će jednog dana svijet biti mjesto bez nasilja i patnje.